Jak provést kvalitativní výzkum
Kvalitativní výzkum je vhodný tehdy, když se snažíme odpovědět na otázku, kterou nelze jednoduše změřit. Nezkoumá se tedy četnost, ale příčiny jednotlivých jevů a vztahy mezi nimi. Snažíme se daný jev pochopit, poznat širší kontext. Typicky hledáme odpověď na otázku „Proč?“, nebo „Jak?“ ‑ konkrétně se zjišťují např. důvody koupě produktu, pocity zákazníků z nové reklamy, či asociace zákazníků, spojené se značkou.
Kvalitativní výzkum se tedy zabývá procesy, které probíhají v mozku respondentů, výsledky nejsou kvantifikovatelné, statisticky se nevyhodnocují a nelze je ani zobecňovat na celek. K jejich výkladu je často nutná psychologická interpretace.
Přestože je kvalitativní výzkum realizován na menším vzorku respondentů (ve srovnání s výzkumem kvantitativním), vyžaduje obvykle více času. Navíc je náročný na znalosti a dovednosti tazatele, na jeho empatii a schopnost myslet analyticky, kriticky i kreativně. Zcela zásadní je schopnost vyhodnotit, která z obrovského objemu získaných informací je důležitá a relevantní k zodpovězení stanovené otázky.
Postup realizace kvalitativního výzkumu je následující – nejprve se (na základě teoretických východisek a zkušeností z praxe) stanoví výzkumný problém, v návaznosti na něm se formuluje cíl výzkumného šetření – ideálně ve formě výzkumné otázky/otázek.
V druhém kroku se provede výběr výzkumného vzorku (určí se způsob a kritéria výběru vhodných respondentů, samotný výběr se provádí ideálně náhodným způsobem, aby nedošlo ke zkreslení). Na rozdíl od kvantitativního výzkumu postačuje k provedení kvalitativního šetření jen malý vzorek respondentů.
Posledním krokem přípravy výzkumného šetření je volba nejvhodnější kvalitativní techniky – typický je hloubkový rozhovor (individuální, nebo skupinový) a projektivní technika (např. kreslení obrázku, vytváření koláže).
Vyhodnocování dat je možné již v průběhu jejich sběru, případně následně. Např. v případě rozhovoru je nutné v rámci přepisu zaznamenat co nejvíce informací, důležitá může být každá pauza, zadrhnutí, ale i mimika a gestika respondenta, která pronesená slova provází. Na základě zjištěných a analyzovaných informací se pak formuluje odpověď na výzkumnou otázku.
Potřebujete-li praktickou pomoc, či jen konzultaci ohledně kvalitativního výzkumného šetření, jsme Vám k dispozici na www.seminarkybezprace.cz.
Mohlo by vás zajímat
Kontaktujte nás
- info@seminarkybezprace.cz
- (+420) 777 697 321
- (+420) 777 693 321
- Po – Ne, od 8:00 do 23:00
Reference
Zjistěte, co si o nás myslí naši klienti
- Vřele doporučuji tyto služby. Vzhledem k pracovnímu vytížení jsem si objednala podklady, které jsou výborně zpracované. Děkuji.
- Použila jsem již 3x a mohu jen doporučit. Vždy vyjdou vstříc. Jsou úžasní:-). Krásný den. P.
- děkuji za rychlý a profesionální přístup, určitě i v budoucnu se na Vás ráda obrátím. irena
Anonymní objednávka
a komunikace se zpracovatelem Po přihlášení do klientské sekce můžete v detailu objednávky komunikovat přímo se zpracovatelem Vaší zakázky. Formou chatu jednoduše pošlete připomínky, dotazy, přílohy, vše oboustranně anonymně. Můžete zde také poslat dotaz administrátorovi.